vrijdag 30 oktober 2015

Saba Bank expeditie: Memoires van een vrijwilliger

Vrijdag 30 oktober
Bas Westerhof

Als oud marien bioloog en nu hoofdzakelijk part time postbode is de rol van vrijwilliger een mogelijkheid terug te keren naar mijn oude leven. Een mogelijkheid om, zij het in een ondersteunde rol, weer eens wetenschappelijk te zijn. Oh and for Thank You’s look at the last paragraph.

Vrijdag 23 oktober:  Een dag voor we aan boord zouden gaan worden we geacht dat we op Sint Maarten zouden zijn. Dat was namelijk de opstapplaats voor mij. Het gaf mij en mijn mede-vrijwilliger Lodewijk tijd om te wennen aan de lokale warmte. Deze was drukkend, als op een warme zomeravond in Nederland, vlak voor een onweersbui.

Zaterdag 24 oktober: In de middag, rond een uur of drie zouden we opstappen. ‘s Ochtends om een uur of 10 stonden we op de stoep. Een beetje vroeg, maar goed, een rondje door klein Amsterdam -een inwoner vergeleek Sint Maarten met Amsterdam vanwege het bijna identieke aantal nationaliteiten- en het was lunchtijd. Tijdens de lunch maak ik kennis met een aantal mede-expeditieleden. Daarna, om een uur of vier vertrokken we richting Statia om de laatste expeditieleden en materialen op te pakken.

Het opzetten van de tent
Zondag 25 oktober: De eerste duikdag en de reden dat ik mee ben. Het assisteren bij de onderwaterwerkzaamheden. De dag werd begonnen met een tocht richting de Sababank, waar mijn werkzaamheden zich zouden focussen op het opzetten van de tent. Belangrijk hierbij is om te weten dat de tent zo min mogelijk mag lekken. Anders zijn de metingen nutteloos. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De Sababank bestaat namelijk uit een volwassen rif en geen zand. Haringen kreeg je dus niet in de grond en de tent werd door de stroming langzaamaan vrij getrokken van de kettingen en de loodblokken.

Maandag 26 oktober: Vlak voordat we onder zouden gaan om metingen te doen volgt een nieuwe opdracht. De tent en omgevingsapparatuur moet omhoog. De proef zal worden voortgezet in de luwte van Saba, waar haringen wel de bodem in kunnen. Het probleem daar echter was dat erin de week ervoor net de eerste regen in maanden was gevallen. In de namiddag ging de eerste poging tot het opnieuw opzetten van de tent dan ook verkeerd.

Dinsdag 27 -Vrijdag 30 oktober: De tent hebben we dinsdag succesvol neergezet en heeft met wat kleine wijzigingen tot donderdagmiddag op de bodem gestaan. Gedurende die tijd werden er overdag om de 3 uur metingen gedaan. Ondertussen maakte ik kennis met de populatie verpleegsterhaaien aldaar. Sommigen nieuwsgierig kijkend naar de apparatuur, andere slechts gebruik makend van ons effect op kleinere vissen. Een daarvan in het bijzonder mag worden genoemd: Spot, ook wel Gorby genaamd vanwege de opvallende vlek op zijn hoofd was een vaak geziene gast.

And with Spot I would like to start the heartfelt Thank You’s to the people that made the expedition a lasting memory for me. To the scientists I say thank you for taking me along for the boat ride. To the other volunteers I say it was great working with you. To the crew I say thank you for putting up with me. And perhaps I should notify the non-Dutch reading people of this at the start. So see you and once again thank you.

Greetings Bas Westerhof.

1 opmerking: